woensdag 29 februari 2012

Surinaamse ervaringen: deel 1

Dankzij een vriend van mijn broer hebben we eindelijk ook internet in ons huisje.

Ik heb ondertussen al lesgegeven aan de leerlingen van mijn klas. Ik heb gekozen voor 3B. In deze Fluschool (mijn stageschool) hebben ze van elk leerjaar 2 klassen en ik elke klas zitten ongeveer 30 leerlingen. Daarom zitten er in elke klas 2 leerkrachten. Dat was in het begin heel raar, maar nu heel gewoon.

In mijn klas zitten 30 leerlingen. De namen van de kinderen zijn nog heel moeilijk voor mij. Maar ze zijn heel lief en braaf en ze doen echt hun best om goed mee te werken. Het was nog niet de bedoeling dat ik al zou lesgeven, maar hier krijg je als leerkracht vrij op je verjaardag (hopelijk ik dan ook volgende week!). En mijn klasleerkracht was gisteren jarig. Ze gaf mij dan ook meteen 2 lessen om te geven aan de kinderen, tijdens haar afwezigheid. Deze verliepen heel goed en de leerstof was duidelijk.
De manier van lesgeven is heel anders dan die dat wij altijd gebruiken, en de kinderen zijn dat dan ook niet gewend, dus dat wordt aanpassen.
Waarschijnlijk ga ik naast gewoon lesgeven ook kinderen extra begeleiden.

Gisteren heb ik de leerlingen getoond waar België ligt en heb ik hen verteld over de klas van juf Hilde. Ze waren heel erg nieuwsgierig en enthousiast. Spontaan stelden ze dan ook al enkele vragen:
*Sneeuwt het soms in België ? (Wij hebben dit enkel al op foto gezien)
*Hoe heten jullie?
*Wat eten jullie het liefst?
*Wat doen jullie na school?
*Regent het bij jullie ook veel?
*Hoe heet jullie juf? Of hebben jullie een meester?
*Werken jullie goed in de klas?
*Doen jullie aan sport?
*Is het daar koud?
*Welke kleren dragen jullie om naar school te gaan?
*Hoeveel leerlingen zitten er in jullie klas? Hoeveel meisjes en hoeveel jongens?

Ze vinden het heel spannend om met leerlingen uit het verre België contact te hebben. Daarom maakte ik ook al enkele foto's van hen en moest ik zeker hun namen vermelden. (het lukt mij niet goed om in dit bericht een foto te plaatsen)

De namen van de meisjes (fonetisch geschreven): Emanuelle, Romi-en, Sjiewaskri, Soraya, Sharisa, Shamora, Isheraya, Shekiria, Sjeries, Rosjni, Izabella, Santoucha, Stéfanie en Géneviève.
De namen van de jongens (fonetisch geschreven): Amresh D., Josj, Marschano, Celius, Di-en, Wishen, Arjen, Michaël, Evry, Rouchar, Aiven, Jaywhel, Winech, Amresh H. en Joshua.

Deze nacht en deze voormiddag heeft het heel hard geregend en daardoor stond een deel van de school onder water en ook enkele straten. Ze hebben de school dan ook vroeger moeten sluiten. Wij waren kletsnat, want we gaan met de fiets naar school.
Mijn voet zat onder water wanneer ik op mijn fietspedaal duwde. Toch bleef het hier heel warm.

Morgen gaan we met het 6de leerjaar de vlindertuin bezoeken. Hier vertel ik later meer over!

Vele kusjes en knuffels! x

9 opmerkingen:

  1. Hey Dorien. Kunnen de leerlingen jouw naam goed uitspreken ? Ik vind het ook heel spannend en ben heel benieuwd hoe de contacten tussen de kinderen van het verre Paramaribo en de kinderen van Asse-Krokegem zullen verlopen. Veelbelovend allemaal. Succes !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze kunnen mijn naam heel goed uitspreken, maar ze zeggen vaker juf :) .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hallo allemaal,

    wij zijn Karlien en Elien uit belgië.

    we vinden het heel leuk om contact met jullie te hebben en meer over jullie te weten.

    tot een volgende keer dan maar

    groetjes

    karlien en elien
    4de klas krokegem

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik vind het heel leuk om altijd maar meer en meer te weten te komen over Suriname, nu zijn we er op school ook over bezig!!



    groetjes,
    Charlotte Roelants

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het leuk om contact te hebben met jou.



    Marte

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn om te lezen dat je het ginder goed stelt ! Met taxi chico naar de salsales en nadien uitrusten in een hangmat in het zonnetje, wie zou dat niet leuk vinden ! Wij zullen hier wel in het grauwe weer zitten :-)
    Groetjes,
    Regine (truffelmeter-collega van je papa)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo,

    ik ben Marik uit de 4de klas.
    Ik vind het super leuk dat we kunnen skypen,
    met jou in Suriname.

    Groetjes Marik

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Dorien,

    Heb net de mooie foto's bekeken, het ziet er daar niet slecht uit en de juffen blijken zich goed geinstalleerd te hebben.
    Vooral de foto van het bord met de frietjes en de brochette, een goeie cola erbij, meer moet dat niet zijn...


    groeten

    Odette

    BeantwoordenVerwijderen