woensdag 7 maart 2012

Week 3: de tijd gaat snel

Amai, alweer een week voorbij!

Het lijkt alsof de tijd hier sneller gaat.

Dit weekend zijn we naar de Colacreek geweest. Dat is een plek aan een cola-kleurige rivier, net voorbij de luchthaven. Na een hele kleine regenbui hadden we stralend weer! We konden lekker uitrusten en afkoelen in het water. Het water ziet er bruin door de bladeren en andere natuurelementen die in het water terechtkwamen.

Na onze uitstap gingen we naar een kinderfeestje van een meisje uit onze school waar we stage lopen. En dat was echt een groot feest! Hier in Suriname komen naast de kinderen, ook de ouders, familie, buren en vrienden naar het kinderfeest. Er was een clown die iedereen entertainde. De meisjes droegen prinsessenjurken, er was een doornroosjeskasteel als verjaardagstaart en eten voor de hele Surinaamse bevolking!
De jarige kreeg veel pakjes maar maakte geen enkel open, dat is hier in Suriname onbeleefd en zo kan je de gever ook niet beledigen.

Maandag 5 maart hebben we 2u gewacht op de vreemdelingendienst om ons MKV (vervolg visum) in orde te brengen. Nu zouden we nog 1 keer moeten teruggaan en dan zou alles in orde moeten zijn, laat ons hopen!

En dan was het eindelijk zover! Dinsdag 6 maart was in Belgiƫ al begonnen, dat betekende dat ik dit jaar 28u jarig zou zijn! Mijn ouders, Jonas en Jasper wenste mij via skype al een gelukkige verjaardag en zongen ook 'Happy Birthday'. Nadien kreeg ik, na lang wachten door de trage internetverbinding, het filmpje van Jasper. Samen met al mijn vrienden en familie had hij een videoboodschap gemaakt waarin iedereen mij een gelukkige verjaardag wenste! Van begin tot einde heb ik geweend! Ondertussen heb ik het al 21 keer bekeken ;). In mijn valies staken al verjaardagskaarten van mijn familie en Laure.
Dat was enkel nog maar het begin!

Charlotte en Kim (mijn huisgenoten) zorgden voor ontbijt op bed, een versierde kamer, versierde living, versierde stoel en zelfgemaakte verjaardagskroon! Mijn dag kon niet meer stuk. De kroon droeg ik de hele dag, zo kon iedereen zien dat ik jarig was. In de klas hebben de kinderen voor mij gezongen en kreeg ik bloemen. Ik trakteerde mijn klas met oog-kauwgombollen en de leerkrachten met cake.
's Avonds hadden we een BBQ aan ons huisje met Lien, Margo, Charlene, Selome, Jonas, (andere stagiairs hier in Suriname), Chicko en onze huisbaas, we hadden alles versierd en gezorgd voor heel veel groentjes. Het was supergezellig en onze taxichauffeur Chicko zorgde voor de lekkere kippenboutjes!

Nadien kreeg ik van hen allemaal ook nog pakjes! Een Suriname-onderbroek en Suriname- t-shirt. Allebei heel mooi!
Als dessert hadden we natuurlijk verjaardagstaart met kaarsjes, deze was ook heel lekker! En omdat we heel veel eten hadden, is iedereen vandaag nog eens komen eten!

Morgen, 8 maart, vieren de Hindoestanen Holi Phagwa. Omdat er dan geen school is, vierden wij het vandaag ook al op school. Het is de bedoeling om de boze geesten weg te jagen en het begin van de lente te vieren. Dit doe je door met gekleurd poeder op elkaar te gooien en lekker te eten.
Na een grondige douchebeurt (met koud water...) hangt hier en daar nog steeds poeder.
Morgen zullen we het waarschijnlijk vieren in de stad.

Het weer is hier nu afwisselend, dus hopen we op steeds meer zon!
Tot volgende week met meer nieuws!
Alvast bedankt voor jullie reacties, dat doet deugd om te lezen!
Zonnige groetjes en kusjes aan iedereen!

(het duurt heel lang om foto's tussen mijn tekst te plaatsen, daarom plaats ik ze allemaal samen in de diavoorstelling)

2 opmerkingen:

  1. Wij zijn echt blij dat alles goed gaat met jou en dat je daar goed bent terechtgekomen. Je huisgenootjes en je andere stage-vrienden hebben je blijkbaar heel goed verwend op je verjaardag.
    Wij hopen dat jullie ginder nog heel veel leuke dingen ontdekken en nog veel plezier mogen beleven. Happy Holi ! mama en papa xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Paar dagen te laat, maar ook van mij een gelukkige verjaardag !
    Regine

    BeantwoordenVerwijderen