donderdag 22 maart 2012

Mooi, het leven is mooi!

Het wordt hier steeds warmer en warmer! De zon brandt echt!
Dan hebben we eigenlijk wel geluk dat we enkel koud water hebben om ons te wassen. Dat doet echt deugd.

Vorig weekend zijn we met de quad door de jungle gereden. Het was heel spannend en heel leuk!
Er bleken aapjes te zitten, maar die hebben we niet gezien. Soms leek het alsof ik in een scène van Tarzan terechtgekomen was. Echt heel mooi!
Na de quadtour konden we nog even Overbridge zien. Dat is een strand met heel veel palmbomen, lijkt een beetje op White Beach.

Ik probeer nu elke dag meer en meer les te geven in de klas. De leerkrachten geven mij vaak pas de dag zelf de les die ik dan meteen moet geven. Nu vraag ik elke dag enkele keren om enkele onderwerpen mee naar huis te mogen nemen. En dat begint stilletjes aan te lukken.
Maandag en dinsdag nam ik ook taaltesten af bij mijn leerlingen, zo kan ik enkele dagen per week werken rond zorg. De leerlingen spreken thuis vaak geen Nederlands en dat merk je aan hun niveau.

Daarnaast neem ik morgen ook een wiskundetest af van de hele klas, om zo ook hun niveau voor rekenen vast te stellen.

Zondag is Jasper aangekomen (en toen werd mijn broer 19!) en hij had brieven en tekeningen mee van de leerlingen uit de klas van Juf Hilde. Vandaag heb ik een schrijfles gegeven, zodat de leerlingen uit mijn klas een brief konden terugschrijven. Dit verliep moeizaam, maar ze waren zeer enthousiast.

Ik probeer zelf op voorhand enkele lessen te maken, die ik dan kan geven op een vrij moment.
Er wordt te weinig aandacht gegeven aan spelling, bleek uit de testen, daarom hoop ik om ook enkele spellinglessen te mogen geven.
We zien wel. Wanneer ik geen lesgeef, begeleid ik de leerlingen individueel.

Vrijdag zou er een personeelsvergadering zijn op onze school en we mogen deze bijwonen, ik ben benieuwd!

Omdat de onderdirectrice van onze school wist dat Jasper hier nu is en sportief is, vroeg ze of hij niet wou gaan voetballen met de ploeg van haar man. Het was wel grappig om te zien, Jasper leefde zich uit en de andere mannen vonden het leuk. Wij zullen de supportersbank wel warm houden! 

Verder gaat alles zijn gewone gangetje:
*naar school
*dutje na het middageten in de hangmat
*werken voor school of bezoekje aan het centrum
*bezoekjes krijgen van andere stagiairs

Dit weekend gaan we naar Matapica, daar gaan we kijken naar reuzenschildpadden die hun eieren leggen. Daar zitten blijkbaar heel veel muggen! Maar dat zal wel heel leuk zijn.
Later meer over de schildpadden.

Vele zonnige en zweterige zoenen aan iedereen!
(foto's volgen nog)

5 opmerkingen:

  1. dag Dorien,

    hier is het momenteel aangenaam lenteweer, maar temperaturen zoals jullie die daar moeten trotseren, zitten er voorlopig niet in... gelukkig maar, denk ik ;-)

    Tof dat je, naast het vele werk voor school, toch tijd hebt om op ontdekking te gaan naar de mooiste plekjes van Suriname. Matapica ziet er geweldig mooi uit op de foto's die ik op het internet gezien heb. Dat wordt ongetwijfeld een fijn weekend, tenminste als de muggen jullie een beetje met rust willen laten ;-) Het is al uitkijken naar jullie foto's en verslag.

    X Mia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bij ons is het ongeveer 17 tot 20°C. En heb je al veel dieren gezien?




    groetjes,
    Charlotte!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Charlotte, woensdag schrijf ik een nieuw berichtje op mijn blog. Maar dit weekend ben ik naar Matapica geweest en daar heb ik soepschildpadden, kaaimannen, waterhaas, vissen, muggen,... gezien. Verder enkel (huis)dieren zoals in België (honden, katten, vogels, padden, paarden, koeien).

    Vele groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Dorien,
    Hoe warm is het daar ?
    En doen de kinderen uit Suriname ook uitstapjes ?
    Groetjes Luka.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Luka,
    het is hier nu 32 graden en het is regenseizoen! Dus af en toe regent het wel heel hard!
    Met de kindjes heb ik al enkele uitstappen gemaakt:
    zoals vlindertuin, fort Nieuw amsterdam,...

    Groetjes, Dorien

    BeantwoordenVerwijderen