woensdag 14 maart 2012

We zitten hier al bijna een maand!

Holi Phagwa vorige week was nog heel gezellig. Al vond ik het hele gebeuren leuker op onze school dan in het Flamboyant park.

De vrijdag na Holi Phagwa was het ook school, maar in mijn klas zitten heel veel Hindoestaanse kinderen, deze zijn niet naar school gekomen. Daardoor had ik maar 18 leerlingen in plaats van 30. De leerlingen kregen dan ook geen les. Ik heb die tijd dan gebruikt om hier en daar te werken met leerlingen afzonderlijk.

Het niveau is niet heel hoog en er wordt niet gekeken naar de verschillen tussen de leerlingen, waardoor sommige leerlingen helemaal niet kunnen volgen. Tussen de lessen door probeer ik hen te helpen door samen repetities (toetsen) al spelend te leren. Hopelijk helpt het hen, ik probeer er voor te zorgen dat ik enkele dagen in de week extra begeleiding mag geven.

In het weekend hadden we geen echte plannen, dus hebben we zondag een stadswandeling gemaakt. Zo weten we nu ook welke gebouwen of plaatsen we voorbij fietsen. We hebben ook het pannenkoekencafé ontdekt, daar hebben ze hele lekkere pannenkoeken en poffertjes! Daar zullen we dus zeker nog eens teruggaan.

Maandag en dinsdag waren een gewone lesdag en vandaag zijn we naar de markt geweest. Er zijn heel veel verschillende markten, wij zijn naar de Kwatta Markt geweest. Ze hebben verschillende afdelingen, zoals 'Groenten en fruit' en 'vlees en vis'. De groenten zijn heel goedkoop. Ik heb bananen gekocht en tomaten, ze waren echt heel lekker. Daarnaast ging het lesgeven er vandaag andersom aan toe, de leerlingen gaven mij nu les in alle benamingen van groeten, fruit, vlees, vis,... terwijl dat ik dat anders doe in de klas. Het was heel leerrijk en gezellig, het zijn ook hele leuke leerlingen!

De leerlingen en onze taxichauffeur leerden mij ook al enkele woordjes:
*Foeroe: valsspelen
*abung: goed
*fawaka: hoe gaat het met u?
*Sa you wanni?: Wat wil je? Wat moet je van mij hebben?
*pé you go?: Waar ga je naartoe?
*mi go na oso: ik ga naar huis
*mi go sribi: ik ga slapen
*mi go roko: ik ga werken
*mi egue: ik ga weg
*dougla: een persoon met verschillende afkomsten (hindoestaans, javaans,...)
*Tamara: morgen
*sriebie swietie: slaapwel

Morgen ga ik testen of ik internet heb in mijn klas en op mijn school, want daar zijn blijkbaar enkele onduidelijkheden over. Wanneer ik internet heb, kan ik misschien skypen naar de klas van juf Hilde met mijn klas. De leerlingen uit mijn klas kijken daar heel erg naar uit!

De laatste dagen is het hier ook ontzettend warm!
Ik zou mij echt om het uur willen douchen!

Zaterdag gaan we een quadtour doen door de jungle,
zondag zitten we hier al een maand en is Jasper hier ook!
Vele groetjes aan iedereen en zonnige kusjes!

5 opmerkingen:

  1. Het gaat toch snel he :) Al bijna een maand!
    Geniet er nog van hé!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is dan toch niet gelukt met het internet! We geven onze brieven en tekeningen mee met Jasper en zijn benieuwd wat ze ervan zullen vinden ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben alles gekregen! Zijn de tekeningen ook voor de leerlingen?
      Op de stick staan foto's, wat willen jullie dat ik met die foto's doe?
      Deze week geef ik een schrijfles en dan schrijven we brieven terug naar jullie! Vele zonnige groetjes, Dorien

      Verwijderen